Monday, March 30, 2009

Kursus Kahwin

Pada 28-29 hb baru ni ambo ada pergi kursus kawin anjuran Student Developement. Tertarik nak pi sbb yurannya cuma 35 hingget, kalau kat luar tak pasti lah berapa. Sbb yg kedua ...dengar2 akan datang kursus kawin makan masa seminggu....tak taulah betul ke idak. Mungkin sbb semenjak dua menjak ni, kerap sgt kes cerai. Sebulan/setahun/2 minggu kawin dah cerai.

Masa register tu , dah mmg maklum....ambo diantara yg paling senior. Org lain ..semua kepala 8 je icnya. Standardlah kalau buat kat kampus.

Hari pertama, ada 4 sessi ceramah. Kebanyakkan peserta mmg pecah perut dalam setiap sessi ceramah. Mungkin sbb ustaz2nya mmg kaki lawak @ bab kahwin ni mmg ingat yg indah2 belaka. Biasalah lawak campur lucah skit2.

Bila part ceramah kesihatan, ada tunjuk jenis2 penyakit kelamin, HIV: kesan & prosedurnya, dan juga kehamilan. Dalam sessi ni mmg tunjuk la gambar2 & video nya. First time aku tengok video kelahiran seorang bayi dari awal sampai akhir - lahir normal/songsang dll. Seriau betul & tak dapat nak bayangkan sakitnya si ibu. Kalau berak tahi keras pun tak sakit mcm tu....Dan baru aku faham kenapa abg aku hampir pitam bila tengok baby sulungnya keluar.

Ada juga video yg situasi bila melahirkan baby terlalu besar....sampai kena gunting "part" tu....( tak tau nak ckp apa bile tengok selamba je doktor gunting mcm tu je).

Tak semena2 aku teringatkan mak & rasa hormat/sayang/memahami kaum wanita semakin meninggi.

Tp tak semua peserta yg setuju bila aurat2 mcm tu didedahkan. Katanya tak perlu tunjuk, semua org boleh bayangkan kesakitan tu katanya lg masa sessi soal jawab. Bg aku..dengar dgn lihat tak sama.......aku takleh nak bayang selagi tak tengok dgn mata kepala sendiri. Kalau tanak tengok ...tutup je la mata tu....last2 baru la tau mamat tu dari jurusan agama & menuntut di kampus tersebut.

Hari kedua...agak boring juga sbb penceramahnya agak2 skema...tak banyak joke...tp sedikit sebanyak dpt la kumpul ilmu ttg selok belok sesebuah rumahtangga. Antara perkara2 yg diterangkan : Prosidur2 penceraian...masalah2nya. Contoh2 kes yg sedang di tangani oleh penceramah.

Dan masa ceramah terakhir, aku terima sms " Sy yakin abg mampu jadi suami yg baik".

Aku...............insyallah

3 comments:

Deqjaa said...

mm, baru tahu ek betapa seksa seseorang wanita utk melahirkan seorang zuriat.ingat, hargailah kaum wanita..

p/s:cewah, bila nak makan nasi minyak tu?

Abu Amzar's said...

perghhh ... senyap2 ...

kantoi dah dgn aku ...
sape laa agaknye org yg SMS tu.
huhuhuu ........

Sri Mersing ... said...

zul .. i wish you all happiness .. Insyaallah akan jadi suami yg baik ..
Kalau abg ko hampir pitam.. husband aku dah terduduk kat lantai .. itu belum proses akhir melahirkan anak .. baru nampak jarum tebal masuk tulang belakang utk insert ubat epidural. Sakit melahirkan anak tak dapat digambarkan .. ko tengok video pun ko tak akan dapat selami rasa sakitnya unless engkau alami sendiri .. hmm wanita tu Allah jadikan sungguh istimewa hingga sanggup mengharungi proses kelahiran yg amat menyakitkan utk mendapatkan zuriat...